Södertälje City Trafikskola

Kom gåendes – kör härifrån!

Nygatan 29 A

Bokning / Webbshop

Riskettan

Riskettan - Om riskbeteendet

Risk1:an är den första av två obligatoriska riskutbildningar. Riskettan syftar framförallt till att öka medvetenheten om olika slags riskbeteenden i trafiken och på så vis förebygga olyckor.

Hos oss kan du boka Riskettan. Vi har flera kurser varje vecka, även på helger och under kvällstid. Enklast är att hitta lediga tider och göra din bokning direkt på nätet.

En viktig målsättning för våra utbildningar är att det ska vara både enkelt och roligt att lära sig, utan att vi kompromissar med kvaliteten. Under åren har vi arbetat fram ett väldigt uppskattat upplägg för vår riskutbildning.

Boka riskettan

Hos oss på Södertälje City Trafikskola är det enkelt att kolla lediga kurstider och boka riskettan direkt på nätet. Klicka på den gröna boka-knappen här nedanför för att komma till bokningssidan.
– Tillfällen: Ledig tider varje vecka, även på kvällar & helger
– Pris: 450 kr per person
– Plats: Kurserna hålls på Nygatan 29 A i Södertälje.
Välkommen att boka kursen här
Alla priser är ink. moms

6 vanliga frågor om Risk1:an

Vad krävs för att få godkänt på Riskettan?
När du anländer till kurstillfället behöver du kunna styrka din identitet med en giltig identitetshandling. Glöm alltså inte att ta med ditt ID!

Under själva utbildningstillfället vill vi att du deltar aktivt i kursen. Det innebär bland annat att du delger oss dina åsikter i de olika övningsmomenten vi tar upp, och kan reflektera över/diskutera de olika delarna i kursens innehåll. Denna utbildning innehåller alltså inget "prov" utan ställer istället krav på att du är uppmärksam och deltar i diskussionerna.

Vad är poängen med denna utbildning?
Syftet med den första delen i riskutbildningen är att skapa en medvetenhet om hur olika sorters beteenden i trafiken är förenade med risker. Vi diskuterar bland annat hur trötthet, alkohol och droger påverkar körförmågan. Det huvudsakliga syftet med utbildningen är att du som elev ska bli en mer riskmedveten och säkrare förare.

Vad händer under utbildningen?
Kursen tar vanligtvis 3 timmar exklusive raser.
Under utbildningen får vi bland annat igenom:
– Reglerna för trötthet och alkohol i trafiken.
– Hur andra faktorer, såsom stress, mobiltelefoner och andra vanliga distraktionsfaktorer påverkar din körförmåga.
– Hur olika slags förutfattade meningen och attityder påverkar dig och dina medtrafikanter.
– Olycksrisker hos olika demografier, exempelvis ”män-kvinnor”, ”yngre-äldre”.

Vad händer när jag är klar med utbildningen?
Efter utbildningen registrerat vi direkt via e-tjänst till Transportstyrelsen att du har genomgått kursen.
Riskutbildningen är giltig i 5 år.

Hur kollar jag lediga kurstider och bokar?
Du kan kolla lediga tider och boka våra kurser på vår bokningssida. Hos oss är det enkelt att både boka och betala direkt på nätet. Klicka på "Boka-tid"-knappen här nedanför så kommer du direkt till bokningssidan.

Varför ska jag boka hos er?
Vi som jobbar som utbildare på Södertälje City Trafikskola har en gedigen erfarenhet av certifierade körkortsutbildningar. Våra kurser beskrivs ofta som lärorika och roliga. Det är också vårt mål. Att skapa intressanta utbildningar för alla utan att tulla på kvaliteten.

Samtidigt har vi alltid låga priser på våra kurser.

Enkelheten är ett annat riktmärke. Från att hitta lediga kurstider på vår bokningssidan, till att boka, betala och gå våra kurser. Varmt välkommen!

Acceptera

Bokning / Webbshop